Wij hechten waarde aan de betrokkenheid van familie en naasten bij het zorgtraject van de cliënt. Onder naaste(n) verstaan wij niet alleen familie, maar ook andere personen die belangrijk zijn voor cliënt. Hun betrokkenheid kan waardevolle inzichten bieden bij het opstellen van een ondersteunings- of begeleidingsplan, zoals bij risicotaxatie, doelen en re-integratieplannen, en kan bijdragen aan een beter begrip van de cliënt.

Hoe betrekken we naasten bij de evaluatie van het begeleidingstraject?

Belangrijk is om de betrokkenheid van naasten bij het begeleidingstraject te blijven stimuleren Bijvoorbeeld bij de evaluatie van het zorgplan. We nodigen naasten, waar mogelijk en gewenst, uit om evaluatie momenten bij te wonen. Hierbij is feedback welkom voor cliënt, begeleiding en de organisatie. Zo kunnen we samenwerken aan een persoonsgericht zorgtraject voor onze cliënt(en.)

Wat als de belangen van de cliënt en zijn of haar naasten botsen?

Het is voorstelbaar dat de belangen van de cliënt en zijn of haar naasten niet altijd gelijk opgaan. In dat geval zullen wij de belangen van de cliënt laten prevaleren, tenzij de wet ons verplicht om anders te handelen. De cliënt bepaalt welke informatie gedeeld kan worden! Bij de samenwerking met naasten kunnen ook zij aangeven welke informatie van hun kant gedeeld kan worden en wat hun rol kan zijn bij het begeleidingstraject. Het kan ook voorkomen dat cliënt geen steunend netwerk (naasten)  heeft.

Hoe gaan we om met conflictsituaties tussen de cliënt en zijn of haar naasten?

Wij werken aan het opstellen van protocollen en procedures voor het omgaan met conflictsituaties tussen de cliënt en zijn of haar naasten. We streven ernaar om deze conflicten zo snel en effectief mogelijk op te lossen. Let wel, de belangen en rechten van onze cliënt zijn in beginsel doorslaggevend. 

Hoe blijven we in contact met naasten?

De werkwijze omtrent de frequentie en de wijze waarop de communicatie met naasten plaats vindt is in ontwikkeling. Wij streven ernaar om naasten op regelmatige basis op de hoogte te houden van de voortgang van het begeleidingstraject, en om hen te informeren over belangrijke ontwikkelingen of veranderingen. Naasten kunnen ook contact opnemen met onze medewerkers om hun zorgen, vragen of feedback te bespreken.

Wat als de cliënt geen naasten heeft of geen toestemming geeft?

Niet alle cliënten hebben naasten en het komt voor dat sommige cliënten geen toestemming willen geven voor de betrokkenheid van hun naasten. In dergelijke gevallen moeten wij de wens van de cliënt respecteren en wordt hem of haar begeleiding geboden zonder het betrekken van naasten.